Social media campagne jeugdclubs

Home Agenda Social media campagne jeugdclubs

Inleiding
ASA uit Arnhem had vorig jaar groot succes tijdens de Schaak-Off met de werving van nieuwe jeugdleden via met name Instagram. Onze communicatiedeskundige viel het juist op dat schaakclubs eigenlijk heel slecht zichtbaar zijn op de socials. ASA kwam met het plan om clubs een workshop sociale media kunnen laten volgen om voortaan gericht te gaan werven via de sociale media.

Social media worden door heel veel organisaties gebruikt om direct contact te hebben met hun achterban. Schaakverenigingen maken hier nog heel beperkt gebruik van. De inzet van social media heeft veel voordelen. Volgers van jouw kanaal krijgen direct updates binnen, zonder dat ze naar je website hoeven. Met een groot aantal volgers ben je niet langer afhankelijk van de lokale krant, maar kun je al het nieuws direct brengen.
De Schaak-Off heeft aangetoond nog veel meer potentie te hebben (maar liefst 500 niet-leden hebben vorig jaar meegedaan aan een schaaktoernooi bij een lokale vereniging). Dit is gedaan met gerichte advertenties op Facebook en Instagram.

Dit kan ook gebruikt worden om nieuwe leden te werven, je lokale (school)schaaktoernooi te promoten, of welk ander idee je ook hebt. 

Uitwerking
Nu zijn er natuurlijk een hoop praktische vragen bij het maken en onderhouden van social media. Daarom zijn we op zoek naar 10 enthousiaste verenigingen die met de expertise van een deskundige de eerste stappen gaan zetten op social media.
Doel is om clubs met de eigen middelen en mogelijkheden direct een eind op weg te helpen zodat ze meer zichtbaar worden. We vragen daarbij een actieve inzet van de deelnemende clubs.
Het is zowel voor clubs geschikt die jeugd willen werven als volwassenen clubs die zich richten op de studenten en jong volwassenen.

Het programma bestaat uit:

  • Aanmaken eigen kanalen
  • Instructie van een deskundige (18 mei, 19.30-21.00 uur besloten video sessie met live chat)
  • Zelf aan de slag (ca. periode van een maand)
  • Feedback op maat en opzetten van een eigen reclamecampagne (15 juni, 19.30-21.00 uur besloten video sessie met live chat)
  • Betaald adverteren op een van je eigen social kanalen (budget 100 euro)
  • Afsluiting project met overzicht van de behaalde resultaten

 

Deelnemende clubs worden verzocht om: 

  1. Een club account te hebben of aan te maken voor Instagram, Facebook, Tiktok en/of Twitteraccount (2 van de 4);
  2. Twee enthousiaste content-managers te hebben, die gezamenlijk de workshop gaan volgen
     

Kosten
Kosten per deelnemende club is € 60,50 inclusief BTW, plus € 100 eigen budget om zelf mee te adverteren.

Aanmelden
Clubs kunnen zich aanmelden via dit formulierKan tot uiterlijk 11 mei 2022.
Nadere informatie bij Eric van Breugel: evbreugel@schaakbond.nl of 06-51522045 Het project loopt in de periode mei en juni.