Goede clubs onderscheiden zich vaak op meerdere onderwerpen. Bekijk bij de goede voorbeelden van een tiental clubs wat zij zoal doen op deze onderwerpen:
1. Jeugd werven
2. Jeugd behouden
3. Senioren werven
4. Senioren behouden
5. Locatie
6. Vrijwilligers werven
7. Fondsen werven
8. Succes factoren
Tip: 7 simpele dingen die elke schaakvereniging kan uitvoeren:
- WhatsApp groepen maken. Bijv. een Babbelapp groep maken voor de seniorleden om een community te bouwen bij de schaakvereniging, een Aankondigingsgroep maken waarin alléén het bestuur mag appen over relevante clubnieuws en/of aankondigingen enz.
- Schaaktoernooien organiseren voor de jeugdspelers die gelinkt zijn naar feestdagen waar de kinderen gekleed komen schaken. Bijv. Sinterklaastoernooi, Carnaval toernooi, Halloween toernooi, Pasen toernooi etc. Verder kan de schaakruimte gedecoreerd worden en de schaakvereniging kan voor pepernoten/snoepjes verzorgen voor de kinderen.
- Een schaaktoernooi organiseren voor de seniorleden met naturaprijzen die beschikbaar gesteld worden door de deelnemers van het toernooi. Als het ware, inschrijfgeld = naturaprijs. De naturaprijs mag van alles zijn. Winnaar van het toernooi mag als eerste een naturaprijs kiezen, vervolgens subkampioen etc.
- Rouleerschema voor de vrijwilligers/schaaktrainers van de schaakvereniging maken. Dit geeft duidelijkheid en verlicht de druk op de vrijwilligers en/of schaaktrainers. Verder biedt zo’n schema ook flexibiliteit.
- Een Hand & Brain schaaktoernooi organiseren bij de jeugdafdeling. Een team bestaat uit een kind en zijn ouder. Zo’n toernooi bevordert de verbinding van de ouder met de schaakvereniging en geeft de ouders een kans om elkaar leren kennen op een leuke manier.
- Friendly match organiseren met een andere schaakvereniging in de regio. Het kan een jeugdmatch zijn of een seniorenmatch. Dit zorgt voor zowel afwisseling van tegenstanders als versterking van de clubleden met eigen schaakvereniging/team.
- Fondsen werven door een sponsorbord, waar een sponsor een jaar lang een plek op het bord mag verdienen. Handig en simpel om sponsoren de waardering te geven die zij verdienen.